søndag 15. januar 2012

La ordspillene leve!

La det være sagt fra først av. Jeg så ikke Spellemannsprisen. Det har jeg ikke gjort på flere år. Men så blir jeg altså presentert for at Tshawe Baqwa har blitt fornærmet av et uskyldig ordspill, «mokkamann».

Først og fremst: «Mokka» er et begrep som stammer fra den arabisk/jemenittiske byen med samme navn, som i århundrer var den store utskipningshavnen for kaffe, og som er spesielt identifisert med en kaffeblanding med innslag av sjokolade i smaken.

La meg presisere mitt ståsted enda kraftigere. Jeg er født i en tid da det var akseptabelt å bruke ordet «neger», og slik jeg tenker er det ikke mindre akseptabelt å bruke det idag heller – fordi det simpelthen er et norsk ord avledet fra latin, og betyr «svart». Hjemme i huset hos foreldrene mine fins det fortsatt et «kaffeservise» som er spesielt laget for å drikka «mokka» - sterk kaffe med et snev av sjokoladesmak i, og hvis Tshawe Baqwa vil la seg fornærme av det – bør han virkelig ta seg en skikkelig hjernevask i grønnsåpe – gjerne med furunål.

Det fins ingen grunn til å identifisere ordet «neger» med ordet «nigger». Overhodet ingen.
Jeg kjenner en rekke mennesker som bruker begrepet «sjokoladegutt», respektive «sjokoladejente» når en eller annen i deres relativt nære omgangskrets har fått en sønn eller datter med en neger, eller annen mørkhudet person.

Det liker ikke jeg. Det synes jeg er respektløst. I alle fall langt mer respektløst enn å bruke «mokkamann».

OK, jeg forstår at Tshawe Baqwa syntes å høre «møkkamann» i det som ble sagt. Men det var ikke det som ble sagt.

Videre: Hvis det var det som ble oppfattet, kan vi da vente at Tshawe skal kreve at Nidar skal slutte å produsere «Mokkabønner»? Ja, for det kan jo oppfattes som «møkka-bønder». Eller hva med «Mokkatrøffel» eller «mokka-iskrem»?

Skal vi kanskje forby Ricky Martin å synge: «Her skin’s the color Mocha»?

Det er på tide at den politiske korrektheten blir tatt av dage. Den er skadelig for kultur, såvel som språk. Den skaper et surt samfunn – fordi man, når man ikke kan bruke humoren til det humoren er ment å skulle brukes til – og å løse opp i frustrasjoner, da sitter man ene og alene igjen med voldsbruk som alternativ.

Jeg kan ikke med min beste vilje tro at Tshawe ønsker mer vold i samfunnet. Hvor, for eksempel hadde discomusikken vært hvis ikke Boney M hadde spilt så mye på det «svarte» og på det å være «neger» i musikken sin?

Det er på tide at negrene tar tilbake stoltheten over å være nettopp det, neger/svart. Slutt å danse etter fløytespillet til mennesker som ønsker å skape uro og ufred ved å få hele verden til å danse etter politisk korrekt nissevas.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar